כל אחד הוא מנהל​

כל אחד הוא מנהל כי ככה הוא נולד. אמירה זו אמנם מותירה רק מרווח תימרון מצומצם, אך ולמרות זאת, אני מאמין שמעצם היותו נולד בצלם אנוש, נגזר על כל אחד להיות מנהל. זה שהוא מנהל לא אומר שהוא מנהל טוב, או איכותי, או בעל ידע ניהולי או מנהל ריכוזי או מנהל מאציל סמכויות. אבל כיוון שכבר נולד, הוא גם מנהל: כשם שהוא נושם ואוכל וממצמץ לפעמים בעיניו, ככה הוא גם מנהל.

מהו ניהול

ניהול הוא תהליך המארגן פעולות בסדר ובאופן שנועד להשיג תוצאה מבוקשת. תמצית הפעולה הניהולית מגדירה תהליך שראשיתו בהגדרת מטרה, המשכו בבירור משאבים, בתכנון, בארגון, בהובלה ובבקרה על התוצאה. על אף הנטייה לקשר באופן ישיר דווקא בין המושג מנהל לבין התפקיד שממלא אדם הנמצא בראש מערכות גדולות, נראה בהמשך שניהול הוא פעולה אנושית בסיסית ומובנת, ועם זאת קשה לזיהוי בגלל סטיגמות נפוצות ומקובלות חברתיות.

האם מנהל הוא שם תפקיד או תכונה או נטייה או תיאור פעולה

מנהל עשוי להיות תיאור תפקיד: "מנהל המספנות בפתח-תקווה", תכונה: "כבר בילדותו ראו שהוא מנהל", נטייה: "אם זה תלוי בו תמיד העדיף להיות בצד של אלה שאומרים מה לעשות", וגם תיאור פעולה: "הוא היה אחראי על ערב הריקודים וניהל אותו בצורה טובה".תוך התייחסות לקביעת המוצא על פיה כל אחד הוא מנהל, הדוגמאות לעיל עוסקות בניהול, בהיבטים שלו (.. "ניהל אותו בצורה טובה"), מתארות מאפיינים שלו ומתייחסות באופן המובן מאליו לעצם קיומו. קיום הניהול הוא עובדה קיימת, ללא קשר לאיכותו או עוצמתו.

 מדוע קשה לקבל את הקביעה שכל אחד הוא מנהל

התפיסה ההופכית אומרת "לא כל אחד הוא מנהל" ונשענת על הקביעה שכדי להיות מנהל, על האדם  להיות בעל כוחות ויכולות מיוחדים. תפיסה זו עשויה לבוא לביטוי באמירות הבאות: 

 

"ניהול זה מקצוע..". הנחת הבסיס אומרת שכדי לעשות משהו בצורה נאותה על העושה להיות בעל מקצוע. מפתיע לכן להיווכח שאנחנו עושים פעולות רבות מבלי להיות דווקא בעלי מקצוע: אנחנו מגדלים ילדים מבלי לעשות מזה מקצוע, אנחנו אוהבים לנגן בכלי מוסיקלי לאו דווקא כדי להופיע באולמות קונצרטים, אנחנו רצים בפארק מבלי להיות רוג'ר בניסטר, בוחרים בנק לניהול הכספים מבלי להבין יותר מדי בכלכלה ועוד מספר אין סופי של מעשים מבלי שרמת המקצוענות מהווה מגבלה. 

"בשביל להיות מנהל צריך ידע..". אין ספק שידע שמבוסס על למידה אקדמית ומגובה בנסיון יכול לתרום לניהול איכותי. אך האם זה באמת תנאי? מי לא מכיר מנהלים רבים שהגיעו להצלחה גדולה, לאו דווקא בגלל היותם בעלי ידע. ולחילופין, מנהלים בעלי שלושה תארים שהובילו ארגונים לפשיטת רגל.

"היא בכלל לא יודעת לנהל..". אקט הניהול נתפס לעתים קרובות במושגי שחור-לבן, "יודעת או לא יודעת". מרבית האנשים יודעים לנהל ברמה מסויימת, שעשויה להיות יותר גבוהה או יותר נמוכה, ומגיעים לרמת ביצוע מסויימת  שנמדדת על פי תוצאותיה, ויתכן שהבעייה בגללה לא הושגה התוצאה היא לאו דווקא חוסר ידע, אלא למשל סיבות שקשורות לגורמים אחרים.  

"'היא' מנהלת את כל החיים בשבילו", משמע "הוא לא מנהל". או שמא תיתכן התבוננות שונה לפיה "הוא" שקל את הנסיבות וקיבל החלטה ניהולית, על פיה בנושאים מסויימים תהיה זו "היא" המחליטה ולכן האציל לה את סמכות ההחלטה? האם האצלת סמכויות משמעה שהמנהל מאציל הסמכות אינו נושא באחריות לתוצאה?

"לא כל אחד יכול להיות מנהל... הנה אמירה עליה ניתן להגיע להסכמה, אילו רק נוספה מילה אחת נוספת למשפט: "לא כל אחד יכול להיות מנהל טוב", על זה אפשר להסכים.

איך כל אחד מנהל – הדוגמאות

כל אחד מנהל. כמעט כל הזמן ופעמים רבות מבלי להיות מודע לכך. להלן מספר דוגמאות לפעולות ניהול יומיומיות, מבוססות על הגדרת המטרה, גיוס המשאבים, תכנון, ארגון, חיבור האנשים לתהליך ובקרה על הביצוע:

דוגמה 1: המטרה:אמא לשלושה ילדים שאמורה להביא את כולם עד שמונה בבוקר למוסדות החינוך. המשאבים: הזמן שלה, הציוד בבית, הרכב. תכנון: מתי מעירים, הלבשה, הכנת סנדביצ'ים, שיהיה דלק ברכב. ארגון: מה עושים בכל רגע, סדרי עדיפות, העמסה לרכב.הובלה: חיבור הילדים לתהליך כך שיגייסו את הרצון שלהם. בקרה: האם כולם הגיעו בזמן.

דוגמה 2: המטרה: לגמור את החודש באיזון תקציבי של המשפחה. המשאבים: מידע על הוצאות צפויות והכנסות, דו"חות הבנק, הידע הכלכלי שלנו. תכנון: רישום כל מה שידוע והשארת סכום לבלת"ם. ארגון: (למשל), ביטול כרטיסי אשראי, החלטה על הגבלת סכום משיכה מהכספומט, קביעת גובה דמי כיס לילדים. הובלה: כינוס המשפחה וקבלת הסכמה. בקרה: האם עמדנו ביעדים.

דוגמה 3: מסיבת בת-מצווה לבת באמצע יוני. המשאבים: התקציב, יכולות הפקה במשפחה, הדשא הגדול של דוד שלמה, הקייטרינג של מומי, יצירתיות שלנו. תכנון: תוכנית אמנותית, כמות מוזמנים, מועד מדוייק, מיקום. ארגון: הפקה כוללת, הזמנות, אוכל, מוסיקה, ריקודים, חנייה.הובלה: כינוס המשפחה וחלוקת עבודה ואחריות. בקרה: כל האורחים היו מאד מרוצים.

אם כל אחד יכול להיות מנהל, אז איפה בכל זאת הספק

כפי שנאמר, כל אחד הוא מנהל: לא בגלל שהוא יכול, לא כי יש לו רצון, לא כי נבחר על-ידי סביבתו. אדם הוא מנהל מעצם לידתו. השאלות המתלוות הן אלה המעוררות את הספק: האם ימלא תפקיד ניהולי מעבר לניהול עצמו ומשפחתו, האם יהיה מנהל טוב, האם יפתח קריירה ניהולית. כל אלה הן שאלות חשובות ולגיטימיות שהמענה להן אינו כופר בעיקר, כלומר, בקביעה על פיהכל אחד הוא מנהל. 

מנטור לניהול עם משמעות