על האפשרות לבחור

 עיבוד לדף עבודה ע"פ "מצויינים" מאת מלקולם גלאדוול

 

אנשים תמיד בוחרים. הזכות לבחור נתונה להם וחלקם אפילו יעשה בה שימוש: יבחר האם לצאת ללימודים או לא, היכן ללמוד, איזה מקצוע ללמוד, איזו בת זוג יעדיף, איזו מנה להזמין במסעדה, להיכן לנסוע בחופשת הקיץ.

גם אלה שלדבריהם אינם בוחרים, למעשה אכן בוחרים אולם לתחושתם קיימים אילוצים על פיהם דברים קורים וחופש הבחירה למעשה לא ממומש. הם הולכים ללמוד בבית ספר מסויים כי הוא בשכונה שלהם, הם לובשים בגדים מסויימים כי זה מה שהעדיפה אימם או אשתם, הם יגיעו ליחידה מסויימת בצבא כי זה מה שנצטווו ע"י פקיד הגיוס. האם באמת לא בחרו? האם לא היתה זו בחירה שלהם לציית לכלל שעליהם ללכת דווקא לבית הספר בשכונתם? האם לא הם שהעדיפו מבחירה לציית לאימם וללבוש את הבגדים שבחרה עבורם?

למאמן שעובד עם המתאמן שלו על מודעות לחופש הבחירה ועל מימוש שלו, מוצע כאן תרגיל פשוט המפעיל את היצירתיות והדמיון, אותם אלה שנדרש להפעיל כאשר נדמה שיש רק אפשרות אחת לבחירה, ולכן למעשה אין במה לבחור.המתאמן מתבקש בתרגיל זה לרשום על דף את השימושים שניתן לעשות עם לבנה ועם שמיכה.הוא יאמר, מן הסתם, שעם לבנה משתמשים לבנייה ועם שמיכה, להתכסות בשמן השינה.

המאמן יבקש ממנו להציע לפחות עוד 10! אפשרויות לכל פריט. מה יעלה המתאמן?

 

את המתאמן המתקשה, אפשר לעודד בכמה רעיונות:

שמיכה: כיסוי מיטה, להסוואת סקס לא חוקי ביער, כאוהל, מפרש לסירה, תחליף למגבת, לתפוס אנשים שקופצים מגורד שחקים בוער, לכיבוי אש, לקשירה לערסל, אלונקה מאולתרת,

לבנה: לבניית בית, לניפוץ חלון בשוד, לריסוק בקבוקים ריקים, להשליך על מישהו, לקבוע עומק של באר, לשימוש כמטוטלת, חלק מפסל סביבתי, כפטיש, כמעצור דלת, לניגוב רגליים, למנוע הידרדרות רכב, לתמיכה בשולחן רעוע, כמשקולת נייר, לסתימת מאורת עכברים,           .

בהצלחה!

מנטור לניהול עם משמעות